Czy warto zwracać uwagę na prawidłową postawę?

W dzisiejszych czasach dominuje siedzący tryb życia i niewielka aktywność fizyczna. Człowiek jest istotą wygodną. Na co dzień nie zwraca uwagi na swoją postawę siedząc w pracy, przy komputerze, czy wykonując inne czynności dnia codziennego. Oczywiście do czasu, aż zacznie odczuwać ból.

Prawidłowa, optymalna postawa ciała wpływa na ustawienie kręgosłupa, klatki piersiowej i miednicy. Sam kręgosłup to niesamowita struktura, która przez większość czasu dźwiga sporo ciężaru. Bez naszej świadomości dopasowuje się do zaistniałych czynników, których na co dzień nie zauważamy. Często dochodzi do sytuacji, w których obciążenie zewnętrzne jest znacznie większe niż być powinno, co wpływa na ustawienie całego naszego ciała.

Prawidłowa postawa ciała, to solidny fundament, który zapewnia stabilność w funkcjonowaniu statycznym jak i dynamicznym naszego organizmu. Warto się jej przyjrzeć i o nią zadbać.

Czym jest nieprawidłowa postawa ciała? I jak odbija się na naszym organizmie?

Poniżej przedstawiamy, kilka najczęściej spotykanych schematów i związanych z nimi nieprawidłowości:

– wysunięcie głowy i barków w przód; dysfunkcje te prowadzą do bólów występujących w obrębie szyjnego odcinka kręgosłupa, napięciowych bólów głowy, bólu barków, niewłaściwego ustawienia łopatki,
– zapadnięta klatka piersiowa; może zmienić tor oddechowy górno-żebrowy na niefizjologiczny, zwiększyć napięcie przepony i zaburzyć jej pracę, oraz w sposób pośredni negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie narządów wewnętrznych,
– zwiększona lordoza lędźwiowa i przodopochylenie miednicy; prowadzą do zaburzeń w obrębie odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz powodują dysfunkcje w stawach kończyny dolnej.

Długie utrzymywanie złej postawy powoduje przesunięcie się środka ciężkości ciała co w późniejszym czasie może doprowadzić do częstszych przeciążeń, bólów stawów, lekkich urazów, a w najgorszych sytuacjach do kontuzji, kończących się zerwaniem, bądź naderwaniem struktur.

W rehabilitacji postawa ma ogromne znaczenie, szczególnie przy profilaktyce. Na samym początku rehabilitacji, należy stworzyć dobre warunki do uzyskania prawidłowej pozycji. Adekwatna funkcja, przywrócona przez proste zadania powinna przychodzić z łatwością, bez dodatkowych obciążeń czy napięć. Ważnym elementem rehabilitacji jest również uświadamianie Pacjenta, oraz przywrócenie kontroli nerwowo-mięśniowej.

W gabinecie Pacjent dostaje bodziec napędzający do zmian w swoim stylu życia. Terapeuta uświadamia pacjenta w jaki sposób należy dbać o właściwą postawę. Najważniejsze jest jednak to, żebyśmy na co dzień wykorzystywali porady fizjoterapeuty, tak żeby cieszyć się pełnią zdrowia.

(foto. www.mundodafisioterapia.com)