Ból w kolanie. Co robić?

Staw kolanowy jest największym stawem w ciele człowieka. Na co dzień obciążany jest w rozmaity sposób. Podaje się, że osoba prowadząca siedzący tryb życia wykonuje około 2 tysiące ruchów w tym stawu dziennie, przy czym osoba aktywna około 10 tysięcy razy, a sportowiec nawet kilka razy więcej.

Staw kolanowy cechuje się dużą ruchomością, a przy tym odznacza się stabilnością w pokonywaniu codziennych obciążeń. Zbudowany jest z trzech kości: udowej, piszczelowej oraz rzepki. W kolanie znajdują się również dwie łąkotki (boczna i przyśrodkowa), pełniące niesamowicie ważne funkcje, takie jak amortyzacja i przenoszenie obciążeń. W procesie stabilizacji najważniejsze funkcje pełnią więzadła stawu kolanowego (więzadło krzyżowe przednie i tylne, więzadło poboczne boczne i przyśrodkowe) oraz prawidłowy balans mięśniowy.

Istnieje wiele przyczyn występowania dolegliwości bólowych w stawie kolanowym. Oznacza to, że najważniejszym elementem leczenia jest prawidłowo postawiona diagnoza.

Do najczęstszych przyczyn uszkodzeń kolana zaliczamy:

– uderzenia,
– skręcenia,
– niewłaściwe, wielokrotnie powtarzane obciążenia.

Niewłaściwa technika wykonywanych ćwiczeń sprzyja powstawaniu mikrouszkodzeń stawu kolanowego, co w konsekwencji może doprowadzić do poważnych kontuzji. Często niezdiagnozowany problem w obrębie stawu biodrowego, kręgosłupa czy stopy może dawać objawy w stawie kolanowym.

Podczas wizyty u fizjoterapeuty zostaje przeprowadzony dokładny wywiad, badanie fizykalne, a następnie próbna terapia nakierowana na problem. Fizjoterapeuta wykonuje badanie ruchomości nie tylko w obrębie stawu kolanowego, ale w obrębie całej kończyny dolnej. Badaniu zostają poddane okoliczne mięśnie, a w razie potrzeby również unaczynienie czy unerwianie wspomnianej okolicy. Rolą fizjoterapeuty w procesie leczenia dolegliwości bólowych stawu kolanowego jest postawienie trafnego rozpoznania, eliminacja problemu, aktywizacja pacjenta, a także uświadomienie jak poprawnie ćwiczyć i funkcjonować by w przyszłości uniknąć kontuzji czy bólu.

(foto. pixabay.com)