Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) – Rehabilitacja

Nasza fizjoterapeutka Paulina od miesiąca ma okazje pracować z pacjentką, która od 18 lat choruje na reumatoidalne zapalenie stawów (RZS). Pacjentka zgłosiła się do naszego gabinetu ze znacznym obrzękiem, stanem zapalnym i nasilającymi się dolegliwościami bólowymi w obrębie palca wskazującego i nadgarstka ręki prawej.

Zastosowano techniki z zakresu terapii manualnej w tym: trakcję, mobilizacje stawowe oraz techniki mięśniowe. Pacjentka już po pierwszej terapii zrezygnowała ze stosowania leków przeciwbólowych.

Po czterech spotkaniach, uzyskano znaczną poprawę w zakresach ruchomości, likwidację obrzęków oraz zmniejszenie odczucia sztywności stawów. Pacjentka nigdy wcześniej nie korzystała z manualnych technik wykonywanych przez fizjoterapeutów. Jak sama mówi, jest niesamowicie zaskoczona skutecznością tych metod, które znacznie poprawiają jej stan zdrowia i wpływają na jakość życia. Praca na miejscach chorobowo zmienionych nie sprawia pacjentce bólu, a wręcz jak sama zauważyła jest przyjemna i przynosi ulgę. Pomimo obaw przed bolesnością podczas zabiegów, zdecydowała się na terapię.

Reumatoidalne zapalenie stawów jest chorobą postępującą i nieuleczalną. Nasza Pacjentka jest jednym z wielu przykładów na to, że pomoc w leczeniu przeróżnych dolegliwości nie musi zaczynać i kończyć się tylko na farmakologii. Na przykładzie tego przypadku, można wnioskować, że wczesne zastosowanie skutecznego leczenia hamuje postęp choroby, zapobiega jej powikłaniom i umożliwia normalne funkcjonowanie.

1. Michał on

Ja choruję na coś podobnego bo ŁZS (łuszczycowe zapalenie stawów). Kiedyś atakowało mi w podobny sposób stawy nóg. Od kiedy biegam czuję tylko sporadyczny ból kolana lub biodra. Najbardziej jednak choroba zaatakowała nadgarstki i palce. Postanowiłem ćwiczyć również ten obszar ciała. Niestety ból po tych ćwiczeniach narasta w rękach. Być może robię coś nie tak

2. justynafizjo on

Panie Michale, dziękujemy za komentarz!
    W podobnych przypadkach fizjoterapeuta raczej nie zlikwiduje źródła problemu natomiast możliwe, że będzie w stanie złagodzić objawy choroby i wskazać odpowiednie ćwiczenia. Bez wizyty i rozmowy nie jesteśmy jednak w stanie pomóc, bo problem ma ewidentnie zindywidualizowany charakter. Pozdrawiamy serdecznie!