Potęga oddechu

Realia XXI wieku zmuszają nas do życia w ciągłym biegu, przez pośpiech zapominamy o tym, co dla nas najważniejsze i najcenniejsze – o oddechu. Powszechnie mówi się, że człowiek może przeżyć bez jedzenia ok 3 tygodnie, bez wody 3-7 dni, a ile może przeżyć bez oddychania?
Jeśli oddech jest niezbędny dla naszego życia, dlaczego go zaniedbujemy?

Jesteśmy przyzwyczajeni do szybkiego tempa życia, często jesteśmy narażeni na sytuacje stresowe – wtedy najczęściej oddychamy płytko. Zazwyczaj nie jesteśmy świadomi tego, że nasz oddech jest powierzchowny i niewydajny. Nieświadome i nieprawidłowe oddychanie może powodować szybsze starzenie i obumieranie naszych komórek, w efekcie jesteśmy wciąż przemęczeni oraz nasze mięśnie oddechowe nie pracują poprawnie.

Jak sprawdzić sposób w jaki oddychamy?

Układamy jedną dłoń na górnej części brzucha, a drugą na górnej części klatki piersiowej. Swobodnie oddychając obserwujemy ruch naszych dłoni.
Płytkie oddychanie zachodzi wtedy, kiedy zaobserwujemy, że dłoń położona na górnej części klatki piersiowej porusza się bardziej do góry niż do przodu oraz ma większy zakres ruchomości niż dłoń leżąca poniżej. Jest to tor oddychania górno-żebrowy , który nie angażuje prawidłowo przepony będącej głównym mięśniem oddechowym. W zamian nadmiernie obciążone są dodatkowe mięśnie oddechowe, które powinny być wykorzystywane podczas zwiększonej aktywności fizycznej, np. podczas biegania. Podczas płytkiego oddychania, zatrzymujemy wciąż powietrze w naszych płucach, nie pozwalając na pełny wydech i odprężenie. Możemy odczuwać przewlekły ból i napięcie mięśni w okolicy karku, spowodowane długotrwałą pracą pomocniczych mięśni oddechowych. Dodatkowo, gdy przepona nie wykonuje prawidłowo swojej pracy i nie porusza się „góra-dół” to podczas oddechów nie zachodzi „masaż” narządów wewnętrznych, który potrzebny jest do ich prawidłowego funkcjonowania.

Jak oddychać w pełni świadomie i prawidłowo?

Każdy może zrobić pierwszy krok już teraz i nauczyć się prostego ćwiczenia!
Siadamy wygodnie, tak aby nasze ciało było swobodnie ułożone. Bierzemy głęboki wdech nosem i powoli wydychamy całe powietrze znajdujące się w naszych płucach poprzez zaciśnięte usta- sycząc. Następnie robimy sekundę przerwy i wykonujemy wdech, tak aby uwypuklił się nasz brzuch. Powolny wydech przez zaciśnięte usta pomaga wydłużyć oddech, zwiększyć objętość oddechową naszych płuc oraz przywraca właściwą pracę przepony. Najlepiej wykonywać codziennie ok 20-30 takich cykli oddechowych, aż do uzyskania wdechu trwającego 2-3 s., a wydechu 6-7 s.
Podczas bardziej stresujących dni, ćwiczenie można wykonywać kilka razy dziennie, aby uwolnić się od natłoku myśli i negatywnych emocji!

Natalia Śledziona

(foto: fizjoterapeutka, Justyna Straszak )

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *