„Tak bardzo jeszcze nie boli” – czyli dlaczego zwlekasz z wizytą u specjalisty

„Tak bardzo jeszcze nie boli” – czyli dlaczego zwlekasz z wizytą u specjalisty.

Te słowa w słyszymy nadspodziewanie często i stąd pomysł na przyjrzenie się bliżej temu problemowi. W założeniach tego wpisu są dolegliwości ze strony głównie aparatu ruchu, a nie narządów wewnętrznych.

Ból w naszym organizmie pojawia się zawsze w konsekwencji jakiegoś zdarzenia, tzn musiał zaistnieć czynnik, który wywołał ból. Niestety popularne powiedzenie „samo przyszło” samo pójdzie” ma się zazwyczaj nijak do rzeczywistości. Oczywiście są przypadki tj. drobne urazy typu stłuczenia, delikatne nadwyrężenia, gdzie faktycznie wystarczy parę dni odpoczynku na regenerację i po bólu. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że jeśli po tych paru dniach problem nie zniknął warto podjąć się leczenia/terapii.

Ból jest sygnałem wysyłanym przez nasz organizm, że coś przestało funkcjonować prawidłowo w naszym ciele. Ma on spowodować ograniczenie ruchu, który potencjalnie może uszkadzać jeszcze bardziej problematyczną tkankę, dlatego nie powinniśmy go bagatelizować. Długotrwałe tłumienie bólu, zamiast leczenia problemu będzie go nasilać, a wręcz może powodować przeciążanie i uszkadzanie kolejnych struktur przejmujących za te problematyczne funkcje. Dobrze skonsultować się z fizjoterapeutą, który przeprowadzi wywiad oraz diagnostykę funkcjonalną. Na tej podstawie dobierze odpowiednią terapie manualną, wskaże właściwe ćwiczenia oraz doradzi zmianę pozycji przy czynnościach życia codziennego, które są najistotniejsze w procesie leczenia.

Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, iż podobne objawy u różnych osób mogą oznaczać inny problem. Dlatego nie sugeruj się, że znajomego bolało podobnie. Każdy z nas jest inny więc nasz problem na pewno też. Styl życia, sposób spędzania wolnego czasu, charakter pracy, wiek, płeć, dieta- wpływa na nas bezpośrednio. Oznacza to, że nasze organizmy inaczej funkcjonują, przejmują inne przeciążenia i dostają różne bodźce. Nie zwlekaj z leczeniem i nie bagatelizuj bólu, z którym „da się wytrzymać” bo kiedy już całkowicie tracisz jakąś funkcje uszkodzenia mogą już być poważne, a czasem nieodwracalne.

Należy pamiętać, że im dłużej zwlekasz tym bardziej proces regeneracji będzie się wydłużał, dlatego warto zaoszczędzić czas, stres i zdrowie.

Justyna Straszak