Hipermobilność stawów – Czy jest się czego obawiać?

Nadmierny zakres ruchu w stawie, zwiększona mobilność, to właśnie ukrywa się pod nazwą „hipermobilność”.
Tkanki miękkie(mięśnie, ścięgna, więzadła itd.) otaczające staw, który jest hipermobilny są rozciągnięte i zbyt luźne, dlatego osoby z taką przypadłością będą miały kłopot w utrzymaniu stabilnej pozycji podczas wykonywania danych ruchów. Wykonywanie ćwiczeń przy niestabilności chociaż jednego ze stawów jest bardziej skomplikowane oraz bardzo łatwo może doprowadzić do kontuzji.

Normalnie kończymy każdy ruch w stawie, kiedy czujemy opór i koniec zakresu ruchomości, osoby z hipermobilnością nie wiedzą kiedy jest ten moment, dlatego łatwo mogą go przeoczyć i przekroczyć. Jest to prosty sposób na kontuzję i przerwę w treningach.

Co możemy zrobić, aby temu zapobiec?
Podczas ćwiczeń należy skupić się na poprawnej technice wykonywania podstawowych ćwiczeń. Ważne jest wzmocnienie i zwiększenie siły mięśni otaczających dany staw. Uzyskać to możemy dzięki podstawowym ćwiczeniom np. przysiadom wykonywanym na różnych powierzchniach, do tych najbardziej niestabilnych.

Wiedząc, że wasz staw jest hipermobilny należy przede wszystkim wystrzegać się rozciągania! Nie ma sensu rozciągać już nadmiernie luźnych tkanek!

Warto także ćwiczyć pod okiem fizjoterapeuty, lub trenera, który będzie wiedział, co zrobić aby zmniejszyć hipermobliność oraz będzie bacznie obserwować i korygować wykonywane przez Ciebie ćwiczenia!

Natalia Śledziona

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *