Terapia wisceralna, inaczej: terapia narządów wewnętrznych

Na czym polega terapia wisceralna?

Terapia wisceralna polega na zlokalizowaniu napięć w jamie brzusznej i rozpoznaniu problemów narządów wewnętrznych. Narządy wewnętrzne posiadają liczne połączenia anatomiczne i funkcjonalne z innymi układami w naszym organizmie, dlatego oddziałują na inne, czasami odległe obszary w naszym ciele np. na biodro, kręgosłup, stopę….

Istotą terapii narządów wewnętrznych jest rozluźnianie struktur jamy brzusznej pod wpływem delikatnego ucisku kierowanego na miejsca bolesne oraz zmienione chorobowe. Terapeuta najpierw bada powłoki brzuszne, a następnie skupia się na największych napięciach znajdujących się w obrębie jamy brzusznej, miednicy i klatce piersiowej. Dodatkowo ważną rolę w terapii wisceralnej odgrywa układ nerwowy Autonomiczny, który unerwia nasze narządy wewnętrzne i powoduje reakcje niezależne od naszej woli, tzn. że nie myślimy o tym jak strawić jajecznicę, którą zjedliśmy na śniadanie czy też, że nasze serce musi teraz bić. Nasze trzewia są połączone z mózgiem poprzez nerw błędny, dlatego są silnie wrażliwe na odczuwane przez nas emocje, w szczególności stres. Emocje wywołują powstanie napięć w obrębie naszych narządów, dlatego często używamy sformułowań takich jak „Żółć mnie zalewa”, „Motylki w brzuchu”, „Ściska mnie w żołądku”. Jeśli dane emocje trwają zbyt długo, np. przewlekły stres to powstają coraz większe napięcia i „przykurcze” w naszej jamie brzusznej, które zaburzają pracę naszego układu pokarmowego.

Kiedy warto ją zastosować?

Terapia wisceralna zalecana jest przy zaburzeniach przewodu pokarmowego, pomaga gdy odczuwamy takie dolegliwości jak refluks, wzdęcia, przewlekłe zaparcia, zgaga, nudności czy też napięcie w brzuchu spowodowane gazami. Za pomocą technik wisceralnych można wspomagać leczenie takich dolegliwości i schorzeń jak choroby układu oddechowego, zapalenie pęcherzyka żółciowego/trzustki, zapalenia jelit, choroba wrzodowa żołądka/dwunastnicy, przewlekłe zaparcia, , kamienie pęcherzyka żółciowego, bolesne miesiączkowanie, bóle głowy, bóle odcinka lędźwiowo-krzyżowego oraz piersiowego kręgosłupa i wiele, wiele innych.

Co jest przeciwwskazaniem do wykonania terapii wisceralnej?

Są to nowotwory, perforacje wrzodu żołądka, stan „ostrego brzucha”, zakrzepica naczyń, krwawienia wewnętrzne, choroby przenoszone drogą płciową, postępujące choroby mózgu i jego obrzęk, kolagenozy, ostre choroby zakaźne, choroby układu sercowo-naczyniowego w ostrej fazie, wysoką gorączkę itp. Terapeuta podczas badania powinien wykluczyć możliwe zagrożenia i w razie potrzeby skierować na dalszą diagnostykę.

Jeśli odczuwasz u siebie jakiekolwiek z wyżej wymienionych dolegliwości, żyjesz w przewlekłym stresie czy też po prostu chcesz się zbadać – warto skonsultować swoje dolegliwości z Fizjoterapeutą!