Czy wstydliwy problem z pęcherzem dotyczy również Ciebie? Jak sobie radzić?

Wstydliwy problem nietrzymania moczu.

Opróżnianie pęcherza moczowego powinno być świadomą i kontrolowaną czynnością polegającą na wydaleniu moczu na zewnątrz, czyli w czasie prawidłowego i fizjologicznego aktu mikcji. Nietrzymanie moczu (NTM) jest to więc- według Międzynarodowej Organizacji Zdrowia i Międzynarodowego Towarzystwa Kontynencji- objaw polegający na niekontrolowanym wycieku moczu przez ujście cewki moczowej. Według statystyk problem ten dotyka ok 10-15% każdego społeczeństwa co w Polsce stanowi ok 4 miliony osób(!) w przewadze kobiety. Osoby szczególnie narażone to kobiety w ciąży i po porodach, w okresie menopauzalnym oraz osoby w podeszłym wieku (szacuje się, że po 70 r. ż. problem dotyczy ok 50% osób zarówno kobiet jak i mężczyzn).

Nietrzymanie moczy powoduje utrudnienia w codziennym życiu jak i również może być przyczyną wielu wtórnych kłopotów zdrowotnych. Objawy NTM uznawane są za chorobę wstydliwą i często pacjenci ukrywają ją przed lekarzem i fizjoterapeutą. Problem ten może wywoływać lęk przed ośmieszeniem i odrzuceniem. Osoby z NTM, najczęściej kobiety, dostosowują swoją aktywność i sposób spędzania czasu pod chorobę, tak aby w każdej chwili móc skorzystać z toalety, niekiedy próbują oddawać mocz „na zapas” i ograniczają picie. Rezygnują ze swoich planów, wartości i celów życiowych.

Konsekwencjami psychologicznymi spowodowanymi brakiem kontroli mikcji jest wzrost poziomu napięcia emocjonalnego, co przyczynia się do narastania społecznej izolacji i wycofywania się. Mogą przez to pojawiać się zaburzenia o charakterze depresji oraz nerwice. Utrudnia to nawiązywanie i podtrzymywanie bliskich kontaktów i związków oraz ogranicza możliwość podejmowania nowych działań związanych z pracą zawodową. Nietrzymanie moczu u kobiet zmniejsza libido, powoduje suchość pochwy oraz ból podczas stosunków płciowych, podczas których również pojawia się gubienie moczu co wprawia chorą w zakłopotanie i zaburza relacje z partnerem.

Następstwa kliniczne obejmują podrażnienia i zakażenia skóry narażonej na długotrwały kontakt z moczem oraz infekcje dróg moczowych. Nietrzymaniu moczu często towarzyszy obniżenie lub wypadanie narządów rodnych, pęcherza lub odbytnicy.

Warto skonsultować się ze specjalistą w celu uzyskania pomocy w diagnostyce oraz leczeniu. W początkowym stadium obejmuje ono rehabilitację, w bardziej zaawansowanym konieczne może być wprowadzenie dodatkowych środków w tym nawet leczenia operacyjnego. Tym samym wczesna reakcja pozwala poradzić sobie z problemem dużo szybciej, stąd wniosek jest jeden: Nie warto zwlekać!

Justyna Straszak