Czym są punkty spustowe i dlaczego wywołują ból?

Punkty spustowe (trigger points)

Fizjoterapeuci często stosują określenie “Punkt spustowy”, czym on właściwie jest?

W terminologii fachowej punkt spustowy to „Nadwrażliwy punkt na mięśniu szkieletowym, wiążący się z nadmiernie czułym, wyczuwalnym w badaniu palpacyjnym guzkiem w obrębie napiętego pasma. Punkt ten odznacza się bolesnością uciskową i powoduje charakterystyczny ból rzutowany ,tkliwość rzutowaną, zaburzenia czynności ruchowych i zaburzenia anatomiczne.” (Simons, Travell i Simons 1999)

Czyli w skrócie: jest to punkt na mięśniu, którego ucisk wywołuje dokuczliwe dla danej osoby objawy bólowe zazwyczaj w innym miejscu – tzw. ból rzutowany, promieniujący.

Należy pamiętać, że nie jest to SKURCZ mięśnia, tylko skupisko kilku przykurczonych sarkomerów – niewielkiej części mięśnia. Jak widzicie zdefiniowano już je w ubiegłym wieku, dlaczego więc świadomość ludzi jest wciąż tak mała?

Punkty spustowe mogą pojawić się w każdym mięśniu szkieletowym występującym w naszym ciele. Szukając punktu spustowego zwracamy uwagę na tkliwe miejsca, punkty mogą być centralne i satelitarne.
Punkty centralne to pierwotne, które często tworzą punkty satelitarne w miejscu rzutowania bólu.
Punkty satelitarne powstają kaskadowo i nierzadko wraz z punktem centralnym powodują bardzo nieznośny ból.

Jeśli chcemy pozbyć się wszystkich bolesnych punktów musimy najpierw wyszukać i dezaktywować punkt centralny! Często nie jesteśmy w stanie określić jaki przebieg ma nasz ból, kiedy się pojawia i „skąd”, dlatego najlepiej z jakimkolwiek odczuwalnym bólem udać się od razu do fizjoterapeuty!