Słów kilka o narzędziach pomocnych przy terapii

Terapia narzędziowa tkanek miękkich

My, fizjoterapeuci w swojej pracy z pacjentem używamy przede wszystkim dłoni, które są zarówno naszym narzędziem terapeutycznym i diagnostycznym. Dzięki nim jesteśmy w stanie poczuć tkankę, znaleźć źródło problemu i zastosować odpowiednią terapię. Jednak wielu z nas wspomaga się również różnymi przyrządami, które umożliwiają nam zastosowanie takich technik, których nie jesteśmy w stanie wykonać używając samych dłoni, a czasami po prostu pomagają nam odciążyć nasze stawy.

/>

W terapii narzędziowej tkanek miękkich (ang. IASTM), terapeuta wykorzystuje specjalistyczne narzędzia, które są wykonane ze stali chirurgicznej. Dzięki nim, w efektywny sposób radzi sobie z bólem i restrykcjami mięśniowo-powięziowymi.

Narzędzia używane w tego rodzaju terapii są całkowicie bezpieczne dla pacjentów, nie mają ostrych zakończeń, więc nie ma ryzyka przecięcia skóry. W wyniku jednokierunkowego pocierania może co prawda dojść do pojawienia się wybroczyn, jednak nie jest to nic groźnego i nie jest efektem uszkodzenia jakiejkolwiek tkanki.

W wyniku sumowania się licznych przeciążeń, mikrouszkodzeń w obrębie mięśni i powięzi powstają małe blizny, dochodzi do sklejenia sąsiednich tkanek, co w efekcie może prowadzić do bólu i ograniczenia ruchomości. Za pomocą narzędzi stymulujemy odpowiednie receptory, dzięki czemu zmniejszają się odczucia bólowe, a poprzez uelastycznienie blizn możemy zwiększyć zakres ruchu w danym stawie.

Zastosowanie:

1.Tendinopatie (schorzenia dotyczące ścięgien)

2.Blizny

4.Uwięźnięcia nerwów

3.Zgrubienia i ograniczenie ruchu powięzi

5.Bóle mięśniowo-powięziowe

Taka forma terapii jest niezwykle skuteczna w przypadku dysfunkcji systemu mięśniowo-powięziowego. Poprzez zastosowanie odpowiedniego narzędzia i techniki możemy odzyskać ruchomość i ślizg poszczególnych tkanek, a dzięki temu dolegliwości bólowe znacznie się zmniejszą, lub ustąpią całkowicie.

Szymon Wojtyczka