Czy na pewno potrafisz chodzić?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad swoim chodem?  Czy jest on poprawny?

Często w wyniku urazu lub kontuzji w naszym życiu nasz chód diametralnie zmienia się i nie wygląda już tak pięknie jak w czasach dzieciństwa. Nie zastanawiamy się jak chodzimy – wydaje się, że jest to naturalne. Niestety u wielu osób w dzisiejszych czasach można zauważyć, że ich chód jest sztywny, ociężały, że powłóczymy nogami lub kulejemy. Najczęściej jest to wynik bólu biodra, kręgosłupa lędźwiowego, kostki, pięty … A co jeśli to właśnie przez nieprawidłowy chód ten stan bólowy się utrzymuje i nasila?

Całe nasze życie to ruch, więc jeśli unieruchamiamy jakąś część ciała podczas chodu, aby nie bolało to doprowadzamy się tak naprawdę do jeszcze gorszego stanu. Często robimy to nieświadomie, unikając dyskomfortu i nie zauważamy problemu dopóki nie urośnie on do rangi potwora wykluczającego nas z wielu aktywności w życiu. Wtedy myślimy – czas iść do lekarza/fizjoterapeuty!

Pamiętajcie, że im dłużej zwlekamy z jakimkolwiek bólem-tym dłużej będziemy się leczyć i wracać do zdrowia.

Jak powinien wyglądać prawidłowy chód? Mam dla Was na początek 3 proste rady!

Po pierwsze, ważne żeby był on ELASTYCZNY! Za elastyczność chodu odpowiadają nasze mięśnie, ścięgna i powięź. Jeśli mięśnie są sztywne, bolesne – nasz chód nie będzie na pewno poprawny. Warto zadbać o odpowiednią relaksację mięśni np. masaż, rolowanie, rozciąganie.

Po drugie, należy nauczyć się chodzić z prostymi kolanami w końcowej fazie podparcia kończyny dolnej, czyli wtedy kiedy jest ona zakroczna i na niej utrzymuje się cały ciężar ciała. Mięśnie tylnej strony uda i łydki zostają wtedy intensywnie rozciągnięte, co daje efekt elastycznego odbicia już w fazie wymachu-czyli podczas podnoszenia nogi i przenoszenia jej do przodu. Najlepiej starać się wykonywać długie kroki!

Trzecia nie mniej ważna rzecz – musimy zadbać o odpowiednie obciążanie naszej stopy, najlepiej najpierw dotykać podłoża piętą, a następnie przenieść ciężar na przodostopie w okolicy palucha dużego i palca małego. Należy pamiętać, aby nie obciążać zbyt mocno zewnętrznej oraz wewnętrznej krawędzi stóp, ponieważ może prowadzić to do różnych wad postawy (stopy koślawe, szpotawe) oraz bardzo zaburzać chód!

Jeśli widzisz, że z Twoim chodem jest coś nie tak i czujesz przewlekły ból – zapraszamy na konsultację i rozwiązanie Twojego problemu! Pamiętajcie, że im dłużej zwlekamy z rozwiązaniem problemów tym trudniejszy może być powrót do pełnej sprawności.