Z jakimi problemami do fizjoterapeuty uroginekologicznego powinna się zgłosić każda kobieta?

Z doświadczenia gabinetowego wiem, że kobiety nie są świadome i najczęściej zdziwione, o jakie dolegliwości pytam podczas wywiadu. Zazwyczaj słyszą od lekarza, znajomych czy rodziny że” tak już będzie” lub „ z tym nic nie da się zrobić”. Pamiętajmy, że rozwój medycyny odbywa się w każdym zakresie więc kilkanaście lat temu nie były znane techniki i metody takiej pracy.

Przygotowałam listę sytuacji, problemów i objawów z którymi warto się zgłosić do fizjoterapeuty uroginekologicznego, który może skutecznie pomóc:

– ciąża

– operacje w obrębie miednicy

– nietrzymanie moczu

– nietrzymanie gazów i/lub stolca

– połóg

– blizna po cc lub inna w obrębie miednicy, w tym po nacięciu krocza

– bolesne stosunki

– uczucie luzu w pochwie

– obniżenie i/lub wypadanie narządów

– problemy z wypróżnianiem np zaparcia

– zbyt duże napięcie w obrębie krocza utrudniające mikcje lub stosunek

– „otwarte” wejście do pochwy

– hemoroidy

– rozejście mięśnia prostego brzucha

– bolesne miesiączki (nie wynikające z problemów ginekologicznych)

-chęć powrotu/rozpoczęcia ćwiczeń (lub innej aktywności) po porodzie.

-nawał pokarmu w piersi/ach w czasie laktacji

-bóle podbrzusza

-bóle spojenia łonowego

-niepokojący kształt i wygląd brzucha po porodzie ( w tym pępka)

-bóle odc L w ciąży, po porodzie lub po operacjach w obrębie miednicy

Jeśli coś z tej listy dotyczy Ciebie – umów się na wizytę! )Problemy niestety same się nie rozwiązują, a tych zaniedbanych ciężej się pozbyć. Nie daj sobie wmówić, że tak ma być albo, że nic nie da się z tym zrobić. Zadbaj o swoje zdrowie i samopoczucie 🙂

Justyna  Straszak

Czy tylko tenisista może mieć łokieć tenisisty?

Łokieć tenisisty to dosyć popularne schorzenie dotyczące bólu zlokalizowanego po zewnętrznej stronie łokcia. W tym miejscu znajdziemy nadkłykieć kości ramiennej do którego przyczepione są ścięgna mięśni prostowników nadgarstka oraz palców. Ból pojawia się z powodu wystąpienia stanu zapalnego w obrębie ich przyczepu, natomiast przyczyna dolegliwości znajduje się gdzie indziej! Jest to tylko miejsce które najbardziej “obrywa” i w następstwie przyjmuje na siebie wszystkie przeciążenia.

Do łokcia tenisisty najczęściej dochodzi poprzez nieprawidłowy wzorzec ruchu całej kończyny górnej oraz powtarzające się przeciążenia np. ciągle wykonywane takie same ruchy, które wywołują mikrouszkodzenia w obrębie przyczepu tych mięśni. Ból pojawia się podczas każdej czynności, w którą są zaangażowane mięśnie prostowniki nadgarstka i palców, czyli podczas podnoszenia przedmiotów, pisaniu na klawiaturze, otwieraniu drzwi, wkręcaniu i odkręcaniu śrubek oraz wielu, wielu innych.

Najczęściej spotykają się z tym schorzeniem osoby takie jak: pracownicy biurowi, informatycy, wspinacze, dlatego nazwa może wydawać się myląca.

Co już zrobić jeśli spotka nas ta dolegliwość?

Na ogół w tej dysfunkcji mięśnie, które są najsłabsze to mięsień czworoboczny, naramienny, trójgłowy oraz mięśnie prostowniki palców. To z nimi między innymi będziemy pracować podczas terapii. W tym schorzeniu najczęściej musimy skupić się na pracy z całą kończyną górną, wzmocnieniu słabych mięśni, a rozluźnieniu nadmiernie napiętych antagonistów. Następnie wprowadzamy profilaktykę i autoterapię w domu, aby ból nie powrócił!

Należy pamiętać, że każdy przypadek jest indywidualny! Najlepiej po odczuciu pierwszych dolegliwości zgłosić się jak najszybciej do fizjoterapeuty, nie czekać aż ból “sam przejdzie” ponieważ najczęściej sam nie przechodzi, a im dłużej zwlekamy tym terapia jest cięższa!