Czy tylko tenisista może mieć łokieć tenisisty?

Łokieć tenisisty to dosyć popularne schorzenie dotyczące bólu zlokalizowanego po zewnętrznej stronie łokcia. W tym miejscu znajdziemy nadkłykieć kości ramiennej do którego przyczepione są ścięgna mięśni prostowników nadgarstka oraz palców. Ból pojawia się z powodu wystąpienia stanu zapalnego w obrębie ich przyczepu, natomiast przyczyna dolegliwości znajduje się gdzie indziej! Jest to tylko miejsce które najbardziej “obrywa” i w następstwie przyjmuje na siebie wszystkie przeciążenia.

Do łokcia tenisisty najczęściej dochodzi poprzez nieprawidłowy wzorzec ruchu całej kończyny górnej oraz powtarzające się przeciążenia np. ciągle wykonywane takie same ruchy, które wywołują mikrouszkodzenia w obrębie przyczepu tych mięśni. Ból pojawia się podczas każdej czynności, w którą są zaangażowane mięśnie prostowniki nadgarstka i palców, czyli podczas podnoszenia przedmiotów, pisaniu na klawiaturze, otwieraniu drzwi, wkręcaniu i odkręcaniu śrubek oraz wielu, wielu innych.

Najczęściej spotykają się z tym schorzeniem osoby takie jak: pracownicy biurowi, informatycy, wspinacze, dlatego nazwa może wydawać się myląca.

Co już zrobić jeśli spotka nas ta dolegliwość?

Na ogół w tej dysfunkcji mięśnie, które są najsłabsze to mięsień czworoboczny, naramienny, trójgłowy oraz mięśnie prostowniki palców. To z nimi między innymi będziemy pracować podczas terapii. W tym schorzeniu najczęściej musimy skupić się na pracy z całą kończyną górną, wzmocnieniu słabych mięśni, a rozluźnieniu nadmiernie napiętych antagonistów. Następnie wprowadzamy profilaktykę i autoterapię w domu, aby ból nie powrócił!

Należy pamiętać, że każdy przypadek jest indywidualny! Najlepiej po odczuciu pierwszych dolegliwości zgłosić się jak najszybciej do fizjoterapeuty, nie czekać aż ból “sam przejdzie” ponieważ najczęściej sam nie przechodzi, a im dłużej zwlekamy tym terapia jest cięższa!