Ból i drętwienie w karku, barku, ramieniu – możliwa przyczyna

Rozległy ból i drętwienie w karku, barku, ramieniu i dłoni -brzmi znajomo?

Nie zawsze musi być to spowodowane dyskopatią na odc. Szyjnym kręgosłupa!

Takie objawy może wywoływać punkt spustowy znajdujący się w mięśniach pochyłych! Wzorzec bólu rzutowanego obejmuje całą kończynę górną, ból  może pojawiać się w dowolnym miejscu na obszarze objętym rzutowaniem – czyli w całej kończynie górnej.

Mięśnie pochyłe tworzą nieregularny trójkąt rozpięty pomiędzy wyrostkami poprzecznymi kręgów szyjnych i dwoma górnymi żebrami. Wyróżniamy m. pochyły przedni, środkowy, tylny oraz u ok. 60 % ludzi pojawia się m. pochyły najmniejszy.

Zadaniem mięśni pochyłych jest stabilizacja szyi, zginanie na boki oraz w przód.

Gdy znajdują się w nich punkty spustowe ograniczony jest ruch zginania szyi na boki, czyli przybliżanie ucha do barku. Drżenie mięśni szyi i barku to też często ich sprawka!

Dodatkowo odpowiadają one za unoszenie pierwszych żeber podczas wdechu, więc jeżeli  są przeciążone – skracają się i unoszą nadmiernie pierwsze żebro w kierunku obojczyka. Powodują w ten sposób ucisk na przebiegające tamtędy naczynia krwionośne i nerwy. Utrudnia to przepływ krwi i przewodzenie impulsów nerwowych, co prowadzi do tzw. „uwięźnięcia neuro-naczyniowego”.

Zespół objawów spowodowanych przez punkty spustowe m. pochyłych nazywamy Zespołem górnego otworu klatki piersiowej.

Zatem gdy masz ograniczony ruch zginania głowy na boki i do klatki piersiowej oraz widzisz u siebie powyższe objawy – prędko do fizjoterapeuty!