Czego nie wiecie o testosteronie?

Z okazji dnia chłopaka wezmę dziś na tapetę najbardziej męski hormon. Omówię jego działanie oraz wpływ na organizm, a także pojawi się kilka ciekawostek.

Testosteron, bo o nim mowa, produkowany jest głównie w jądrach, ale również w korze nadnerczy, nerkach, wątrobie, tkance tłuszczowej i mięśniowej. Codziennie u zdrowego mężczyzny produkowane jest ok 4-9 mg testosteronu. Krąży w ciele dzięki wiążących go białkach zlokalizowanych w osoczu krwi. Jego produkcja regulowana jest przez tak zwaną oś podwzgórze-przysadka czyli w centrum dowodzenia mózgu.

Testosteron przede wszystkim odpowiada za funkcje seksualne takie jak: pożądanie, fantazje i aktywność seksualną, liczbę orgazmów i wytrysków oraz spontaniczne nocne erekcje. Jego rola również jest powiązana z nastrojem i energią , a niedobór może prowadzić do zaburzeń depresyjnych. Mówi się również o wpływie na niektóre funkcje poznawcze w tym umiejętności werbalne oraz zmysł przestrzenny i matematyczny. To chyba dlatego politechniki w znacznej części zapełnione są przez studentów płci męskiej.

Z przeprowadzonych badań wynika że na działanie testosteronu będzie negatywnie wpływał wysoki poziom kortyzolu czyli hormonu stresu. Warto o tym pamiętać kiedy występują objawy niedoboru, a jego poziom jest w normie, dobrze przyjrzeć się wówczas właśnie kortyzolowi.

Testosteron ma również kluczową role w metabolizmie tłuszczów, białek i węglowodanów. Jego niski poziom wiąże się ze zwiększoną masą tkanki tłuszczowej i zmniejszoną wrażliwością na insulinę (hormon regulujący poziom cukru we krwi). Może mieć to powiązanie z chorobami sercowo-naczyniowymi czy cukrzycą typu 2. Terapia testosteronem działa pozytywnie, szczególnie u starszych mężczyzn na gęstość mineralną kości oraz poprawę składu ciała, czyli wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej na korzyść beztłuszczowej masy ciała.

Z ciekawostek dodam, że przeprowadzono badania aby sprawdzić, czy podając testosteron mężczyznom wpłynie on na zachowania agresywne i aspołeczne, o który jest posądzany. Na grupie zdrowych i młodych mężczyzn grających w grę (polegała ona na przyjęciu lub odrzuceniu oferty wnioskodawcy z możliwością ukarania lub nagrodzenia go za nią), po podaniu testosteronu (grupie badawczej) i placebo (grupie kontrolnej) wyszło, że testosteron faktycznie nasila agresywną odpowiedz na prowokacje jednocześnie zwiększała się hojność przy braku prowokacji, tym samym może również nasilać zachowania prospołeczne.

Ze względu na złożoność funkcjonowania ludzkiego mózgu nie da się jednoznacznie określić jak duży wpływ hormony mają na ludzkie zachowanie. Należy pamiętać jednak że na pewno mają na nie wpływ tak samo jak zachowanie ma wpływ na hormony.

Literatura:

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27671627/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20057987/
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19323416/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15063106/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17178552/
  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23378050/

Justyna Straszak

Psychogenność – co to takiego?

Psychogenny według słownika języka polskiego oznacza „zależny od czynników psychicznych lub wywoływany przez nie”. Jak to rozumieć w odniesieniu do fizjoterapii?

Psychogenność oznacza przeniesienie reakcji emocjonalnej na reakcję fizyczną.

Częstym powodem zaburzeń odczuwalnych w narządzie ruchu są przeciążenia psychogenne. Zaburzenia psychogenne mogą pojawiać się w naszym ciele w wyniku negatywnych emocji, przeżyć, urazu psychicznego czy też traumy.  Są to sytuacje, kiedy nasze ciało działa prawidłowo, nie ma żadnych kontuzji i urazów, a jednak coś nas zaczyna uporczywie boleć. Nie jesteśmy w stanie też określić, od czego zaczął się ten ból, z jakiego powodu on wystąpił. Ciężko jest nam czasem też powiązać np. ból barku z przeżywanym, nasilonym stresem w pracy.

„Początek choroby bierze się z wewnątrz, ze środka człowieka, z jego ducha, psyche”

M. S. Jus

Przeciążenia psychogenne pierwotnie zaburzają pracę trzech bardzo istotnych rejonów narządu ruchu: miednicy małej, połączenia głowowo-szyjnego razem z połączeniem żuchwowo-gnykowo-czaszkowym oraz przepony oddechowej. Wyżej wymienione rejony mogą wchodzić w interakcje z każdym innych obszarem narządu ruchu, dlatego często praca miejscowa w obrębie wystąpienia bólu nie daje oczekiwanych efektów. Psychogenność może podtrzymywać i stymulować chorobę, najczęściej w takiej sytuacji objawy nie zmniejszają się, tylko narastają z biegiem czasu. Aby osiągnąć pełen sukces leczniczy, należy połączyć terapie narządu ruchu z pracą w sferze psychiczno-duchowej.

Musimy dotrzeć do naszego wnętrza, aby przeciwstawić się chorobie!

Światowy Dzień Fizjoterapii

Zbliża się małymi kroczkami Światowy Dzień Fizjoterapii!
Z tej okazji nasz fizjo-team odpoczywa przy pysznej kawie i fizjo-ploteczkach, ale nie zapominamy również o Was!

Zapraszamy Was na bezpłatne konsultacje do naszego gabinetu!

Konsultacje są przeznaczone dla osób, które jeszcze nigdy u nas nie były! Dlatego warto wspomnieć o naszej akcji przyjaciołom i znajomym, którzy jeszcze nie mieli okazji Nas poznać, bo teraz jest ku temu świetna okazja!

To wszystko będzie się działo we wtorek 8 września w godz. 12-15.00. Miejsc jest tylko 9, więc kto pierwszy ten lepszy!

Zapraszamy do kontaktu i zapisów w poniedziałek pod numerem : 507-204-245