Zespół więzadła krzyżowo-guzowego

Więzadło krzyżowo-guzowe znajduje w obrębie miednicy, łączy kość krzyżową, biodrową i guziczną z guzem kości kulszowej (na tych guzach siedzimy!) Ilość dolegliwości, którą to więzadło może wywoływać jest niestety ogromna.

Do przyczyn zaburzeń w obrębie więzadła krzyżowo-guzowego możemy zaliczać:
• Upadki na guzy kulszowe, pośladki, kość ogonową,
• Uderzenia w miednice,
• Wszystkie źródła niewydolności brzusznego mechanizmu wspomagania stabilizacji tułowia oraz prostowania kręgosłupa,
• Dysfunkcje stawu biodrowego,
• Nierównowaga miednicy

Jakie dolegliwości może powodować?
• Bóle odcinka lędźwiowego kręgosłupa,
• Bóle w okolicy guza kulszowego,
• Bóle w okolicy tylnej części uda oraz dołu podkolanowego,
• Bóle łydek, ścięgna Achillesa oraz pięt i rozcięgna podeszwowego,
• Osłabienie mięśni zginających stopę,
• Zaburzenia w obrębie krocza i narządów miednicy małej.

Dokładna analiza problemów i dolegliwości pacjenta jest kluczem do efektywnej terapii! Jeżeli obserwujesz u siebie którąkolwiek z w/w dolegliwości, na pewno warto skonsultować swój problem z terapeutą.

Dlaczego równowaga miednicy jest taka ważna?

Miednica to niezwykle ważna postać w naszym organizmie. Zaburzenie jej równowagi może wpływać na pracę całego kręgosłupa, kończyn górnych i dolnych oraz głowy!

Utrzymanie miednicy w równowadze jest konieczne dla prawidłowego funkcjonowania naszego ciała. To dlatego nawet, gdy pacjent przychodzi z bólami głowy – fizjoterapeuci sprawdzają i oglądają całe ciało, nic nie może się ukryć!

Mówiąc o miednicy, mam na myśli stawy krzyżowo-biodrowe, stawy biodrowe oraz spojenie łonowe. Badając miednicę sprawdzamy jak pacjent obciąża prawą i lewą stopę podczas stania, kształt i położenie szpary pośladkowej, ułożenie względem siebie kolców biodrowych przednich i tylnych górnych oraz wiele, wiele innych istotnych rzeczy. Cechy nierównowagi miednicy możemy zauważyć również podczas badania RTG.

Dysbalans miednicy wywiera przeciążający wpływ na więzadła znajdujące się w okolicy wymienionych wyżej stawów. Dysfunkcje tych więzadeł mogą dać nam przekrój wielu różnych dolegliwości, które odczuwamy w naszym ciele.

Zaburzenia pracy stawów krzyżowo-biodrowych mogą wywoływać objawy w przejściu głowowo-szyjnym, w okolicach stawu żuchwowo-skroniowego, w odc. Piersiowym kręgosłupa, w narządach miednicy małej. Dodatkowo mogą powodować promieniowanie bólu do kończyny dolnej!

Zbadanie miednicy dużo nam mówi o stanie naszego zdrowia, dbajcie o równowagę swojej miednicy! 😊