Czy jesień i sport do siebie pasują?

Czy jest coś lepszego, niż łapanie promieni słońca na skórze podczas jazdy na rowerze,
pływanie w zbiornikach wodnych lub wspinaczka po górskich szlakach w koszulce na krótki
rękaw?

Dla wielu osób jesień oraz zima oznacza zmniejszenie aktywności fizycznej lub
nawet zaniechanie jej do następnego sezonu. A przecież nie musi tak być! Jest wiele zajęć,
które można wykonywać w przestrzeni zamkniętej.

Co może to być? Między innymi:
– wspinaczka (na ściance wspinaczkowej)
– tenis ziemny (w zadaszonych kortach tenisowych)
– zajęcia na siłowni (trening obwodowy, ćwiczenia z ciężarami, tabata)
– zajęcia taneczne (zumba, bachata, salsa)
– pływanie (w zadaszonych kąpieliskach)

Dobrze pozostać w ruchu przez resztę roku. Daje to możliwość utrzymania właściwej
kondycji psychofizycznej (naturalnie utrzymywany jest odpowiedni poziom endorfin w
organizmie). Jest to także wspaniała szansa na to, aby wzbogacić i urozmaicić rodzaj
bodźców, jakie dopływają do układu ruchu.

Nie rezygnuj z aktywności fizycznej. Pomyśl ile
możesz zyskać poprzez nowe zainteresowania ruchowe!

Życzę powodzenia!
Aleksandra Rzadkowska

Regulacja oddechu

Jak już wiele razy wspominaliśmy – oddech jest bardzo istotny. Dzięki prawidłowej wymianie gazowej, nasze mięśnie otrzymują tlen i są w stanie prawidłowo pracować. Dzisiaj, w czasach pandemii w szczególności powinniśmy zadbać o nasz oddech!

Powszechne jest myślenie, że jak będziemy wdychać większą ilość powietrza to zwiększymy utlenowanie krwi. Nic bardziej mylnego! To tak, jakbyśmy próbowali już do pełnego wiadra wody dolać jeszcze więcej! Poziom saturacji u zdrowej osoby wynosi ok 95-99% czyli zwiększenie wysycenia hemoglobiny tlenem poprzez zwiększone pobieranie tlenu jest niemożliwe, a wręcz przeciwnie – hiperwentylacja nie prowadzi do niczego dobrego. Niestety wiele osób na co dzień nie zdaje sobie sprawy z tego, że przewlekle się hiperwentyluje. Jeden głęboki wdech nosem wraz z długim wydechem, żeby zrelaksować ciało jest nieszkodliwy, aczkolwiek spróbuj wziąć kilka głębokich wdechów ustami pod rząd – można nawet poczuć zawroty głowy! Nasze ciało podczas oddechu wykorzystuje ok 25% tlenu zawartego we wdychanym powietrzu! (w przypadku aktywności fizycznej ok 75%) Reszta tlenu zostaje wydalona wraz z wydechem, więc zwiększenie objętości oddechu nie przynosi żadnych korzyści.

Zwróć proszę uwagę:

  • Jak często w ciągu dnia oddychasz poprzez usta?
  • Czy łapczywie próbujesz nabrać powietrze jakby brakło Ci tchu w trakcie rozmowy, wysiłku fizycznego?
  • Czy śpisz z otwartymi ustami i ciągle budzisz się bez energii?
  • Czy cierpisz na bezdech senny?
  • Czy dokucza Ci chroniczne zmęczenie?
  • Czy masz ciągle uczucie zatkanego nosa i nie możesz w pełni oddychać przez nos?

Jeśli odpowiedziałeś na którekolwiek powyższe pytanie twierdząco, to prawdopodobnie występuje u Ciebie zaburzona regulacja oddychania. Na szczęście istnieją sposoby, żeby to naprawić! Zapraszamy do kontaktu!

Natalia Śledziona

Jak pozostać w pełni zdrowia?

Dziś mamy Światowy Dzień Zdrowia i z tej okazji parę ciekawych informacji na jego temat.

Zdrowie to pełnia dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby. Warto zwrócić uwagę, że zdrowie psychiczne dzieli się na:

-umysłowe, które związane jest z procesami myślowymi

-emocjonalne, które wyraża zdolność do przeżywania uczuć i emocji.

Wyróżnione zdrowie społeczne, należy rozumieć jako umiejętność zdobywania, wchodzenia i utrzymywania relacji. Łącząc te wszystkie aspekty widać, że zdrowie jest wielowymiarowe. Dopiero równowaga i zintegrowanie na każdym poziomie je definiuje.

Stawianie zdrowia i choroby jako przeciwstawnych pojęć jest mylące. Zdrowie należy pielęgnować, stale rozwijać, przystosowywać do zmieniających się warunków środowiskowych ale i zmian wewnętrznych w ciele.

Warto stawiać w życiu na zachowania prozdrowotne, by cieszyć się jego dobrą jakością jak najdłużej. Oczywiście wiele wzorców zależnych jest od kultury, w której się wychowujemy, mieszkamy.

Najprostszym kluczem do zachowania zdrowia, jest kilka czynników, na które warto zwrócić uwagę każdego dnia i są to:

-sen (wysypianie się ok 7-8h i jakoś snu)

-regularna aktywność fizyczna (szczególnie spontaniczna)

-dieta (czyli sposób odżywania się, taki który służy Tobie)

-dobre relacje z rodziną, przyjaciółmi i społecznością w której funkcjonujemy

-czas dla siebie (rozwój osobowy, medytacja, spełnianie swoich potrzeb itp.)

-funkcjonowanie w stałym rytmie dobowym

-regularne nawadnianie się

Najważniejszym jest znalezienie swojej drogi i złotego środka do dbania o swoje zdrowie. Każdy z nas jest inny i pewne zachowania będą się różnić. Słuchając swojego ciała i potrzeb, nie będziemy błądzić między górami rad, które nas zalewają przez media. Dobrze w życiu kierować się zdrowiem jako najwyższym dobrem które mamy i pamiętać, że zaniedbane na którymkolwiek z poziomów może się „posypać”.

Dbaj o siebie

Justyna

Ważny komunikat! Gabinet działa normalnie! Wesołych Świąt! :)

Drodzy!

Dostajemy w tygodniu pytania odnośnie funkcjonowania gabinetu, a więc odpowiadamy:

Działamy normalnie! Oczywiście z zastosowaniem wszelkich restrykcji sanitarnych jak to ma miejsce już od długiego czasu. Także możecie bez obaw zapisywać się na wizyty 🙂

A dziś życzymy Wam wspaniałych, spokojnych Świąt Wielkanocnych i jak zwykle dużo zdrówka!

Zespół FJ

 

 

 

 

Co to jest dno miednicy i kiedy go używamy?

Na co dzień nie zwracamy na nie uwagi, a ono wykonuje ogromną pracę w każdym naszym ruchu i jest bardzo ważne w kontekście wielu procesów i funkcji życiowych. Chciałabym Cię zapoznać z budową i funkcją bardzo ważnego rejonu w naszym ciele. Zapraszam do krótkiej lektury, mam nadzieję że po niej docenisz i zadbasz o tę część swojego ciała.

Dno miednicy tworzy przepona miednicy i przepona moczowo-płciowa, ogranicza je od tyłu kość krzyżowa i guziczna, od przodu spojenie łonowe oraz po bokach kości miedniczne. Obie przepony dna miednicy składają się z mięśni ściśle ze sobą współpracujących i spełniających ważne role w organizmie. Budowa ich różni się między kobietami a mężczyznami.

 

Do funkcji dna miednicy zaliczamy:

  • podparcie organów znajdujących się w miednicy (min. pęcherz moczowy, pochwa, jelito)
  • utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w cewce moczowej i odbytnicy podczas aktywności fizycznej
  • stabilizacja ciała (tułowia)
  • wspomaganie funkcji seksualnych
  • rozluźnianie w czasie wypróżniania (mikcji i defekacji)
  • rozluźnianie podczas porodu
  • odruchowy skurcz w odpowiednim czasie, podczas wykonywania rożnych ruchów ciała
  • w trakcie chodzenia stabilizację nogi podporowej, czyli tej która ma kontakt z podłożem
  • współdziałanie ze wszystkimi mięśniami nóg czy tułowia (pleców, brzucha), które przyczepiają się do miednicy

 

Warto zaznaczyć, że procentowo dno miednicy, to najbardziej aktywna grupa mięśniowa w czasie wykonywania codziennych czynności ruchowych. Wiedziałaś/eś o tym?

 

Mam nadzieję, że to była przydatna garść informacji i z chęcią zajrzysz w najbliższym czasie po więcej! 🙂

 

Justyna

Dlaczego człowiek stoi i się nie przewraca?

Równowaga

Fizjoterapia oferuje wiele możliwości dla pacjentów z zawrotami głowy i zaburzeniami równowagi. Jeżeli miewasz problemy z jej zachowaniem, kompleksowa terapia w gabinecie fizjoterapeutycznym może poprawić jakość Twojego życia. Jak prawidłowo powinien funkcjonować zmysł rónowagi?

Równowaga to zdolność naszego ciała do utrzymania stabilnej postawy w przestrzeni. Zależy ona od sprawnego działania narządu przedsionkowego znajdującego się w uchu wewnętrznym; wzroku oraz układu ruchu, czyli proprioreceptorom, które są wrażliwe na ucisk, rozciąganie i znajdują się m.in. w mięśniach, ścięgnach, torebkach stawowych. Dzięki tym elementom mamy informację o położeniu naszego ciała w przestrzeni.

Wszystkie bodźce z tych receptorów przekazywane są i przetwarzane w Ośrodkowym Układzie Nerwowym. Żeby zobaczyć jak duży wpływ ma wzrok na utrzymanie ciała w równowadze, warto spróbować stanąć na jednej nodze najpierw z otwartymi, a następnie z zamkniętymi oczami. Kiedy było trudniej?

Układ równowagi daje nam poczucie stabilności w spoczynku oraz w ruchu. Na co dzień nie myślimy o tym jak utrzymać równowagę, tylko po prostu idziemy przed siebie. Nie zdajemy sobie sprawy, ile pracy nasz organizm musi włożyć w to, aby zachować stabilną postawę. Żeby móc bez problemu przemieszczać się, układ równowagi pozwala na utrzymanie stałego pola widzenia podczas ruchu, kontroluje ruch gałek ocznych, utrzymuje stałe napięcia mięśni szkieletowych oraz przekazuje informacje o położeniu poszczególnych części ciała względem siebie .

Zatem utrzymanie równowagi to bardzo złożony proces, bez którego nie bylibyśmy w stanie na co dzień funkcjonować. Podziękujmy swojemu ciału i dbajmy o nie!

Natalia Śledziona

Bezpłatna konsultacja dla babci i dziadka!

Drodzy pacjenci! Drogie babcie i drodzy dziadkowie!

Z okazji Waszego Święta przyjmijcie nasze najszczersze życzenia, wszystkiego najlepszego, dużo zdrowia, uśmiechu i radości!
Postanowiliśmy uczcić Wasze święto w naszym gabinecie i proponujemy Wam bezpłatne i niezobowiązujące konsultacje!

Wystarczy zadzwonić do Nas, umówić się na spotkanie z terminem najpóźniej do końca przyszłego tygodnia, tj. 29 stycznia, a na spotkaniu pochwalić się zdjęciem z wnukiem / wnuczką.
Uwaga! Mamy dla Was tylko 10 miejsc! Decyduje kolejność zgłoszeń zatem warto się pospieszyć.

Jeżeli jeszcze zastanawialiście się czy warto do Nas przyjść to teraz macie ku temu świetną okazję. Telefony w dłoń i rezerwujcie terminy!

Więcej informacji, na temat konsultacji i nie tylko również pod telefonem. 507 204 245

Zapraszamy!