Rehabilitacja stomatologiczna

Stawy skroniowo-żuchwowe to często pomijana strefa narządu ruchu, która może być przyczyną wielu dolegliwości bólowych. Rehabilitacja stomatologiczna bazuje na normalizacji napięć w obrębie całego kompleksu skroniowo-żuchwowego, przywracaniu fizjologicznej ruchomości oraz prawidłowego wzorca ruchu. Nie bez znaczenia w terapii stawów skroniowo-żuchwowych pozostaje postawa ciała pacjenta, ze szczególnym uwzględnieniem odcinka szyjnego kręgosłupa.

Przyczyn dysfunkcji w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego jest wiele.  Bardzo istotnym elementem w fizjoterapii stomatologicznej jest diagnostyka, która pozwoli na dobranie indywidualnej terapii, skupionej przede wszystkim na przyczynie problemu.

Podczas pierwszej wizyty zostaje przeprowadzany wywiad, specjalistyczne badanie fizjoterapeutyczne oraz próbna terapia. Fizjoterapeuta w oparciu o wywiad i badanie fizykalne dobiera odpowiednie metody i techniki pracy.

Należy pamiętać, że praca w gabinecie ze specjalistą jest tylko częścią leczenia. Dysfunkcje w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych wymagają regularnej autoterapii. Pacjent podczas wizyty, w oparciu o diagnostykę, zostaje poinstruowany o ćwiczeniach utrwalających efekty pracy z terapeutą.

Wskazania do rehabilitacji stomatologicznej:

• Dolegliwości bólowe w obrębie stawów skroniowo-żuchwowych
  • Ograniczenie ruchomości żuchwy (Problemy z otwieraniem i zamykaniem ust)
  • Niefizjologiczne dźwięki stawowe, trzaski i przeskakiwania
  • Bolesność palpacyjna mięśni narządu żucia
  • Zgrzytanie zębami (bruksizm)
  • Dolegliwości bólowe głowy
  • Dolegliwości bólowe w okolicy czołowej, skroniowej bądź potylicznej
  • Szumy uszne
  • Zawroty głowy