Terapia manualna

Terapia Manualna- co to jest?

W dosłownym znaczeniu oznacza badanie i leczenie rękoma terapeuty. Szeroko rozwinięta definicja, która została opracowana przez Międzynarodową Federację Ortopedycznych Terapeutów Manualnych (IFOMPT) przedstawia terapię manualną, jako dział fizjoterapii, którego nadrzędnym celem jest leczenie dysfunkcji układu ruchu, oparte na rzetelnym wywiadzie i dokładnym badaniu fizykalnym pacjenta. Terapia Manualna wykorzystuje specyficzne techniki terapeutyczne i dobiera odpowiednie, indywidualne ćwiczenia lecznicze, dopasowane do problemu pacjenta. Terapię Manualną charakteryzuje przeważnie to, że stosowane metody są bezbólowe i bezinwazyjne, a już pierwsza technika mobilizacji może prowadzić do znacznej poprawy.
Terapia Manualna oparta jest o wiedzę z zakresu anatomii i neurofizjologii. Cechuje ją globalne podejście do pacjenta, ponieważ przyczyna dolegliwości, nie zawsze znajduję się w miejscu występowania bólu.
Terapeutą Manualnym jest wykwalifikowany fizjoterapeuta, który ukończył cykl szkoleń z zakresu Terapii Manualnej, który kończy się egzaminem. Pełne wykształcenie Terapeuty Manualnego według kryterii IFOMPT kończy się certyfikatem Ortopedycznej Terapii Manualnej (OMT).
Terapeuta manualny leczy dolegliwości bólowe kręgosłupa oraz zespoły bólowe pochodzenia kręgosłupowego, a także zajmuje się dolegliwościami wynikającymi z zaburzeń funkcjonalnych stawów obwodowych.

Wskazania do terapii manualnej:

• Dolegliwości bólowe kręgosłupa
  • Dolegliwości bólowe pochodzenia kręgosłupowego
  • Dyskopatie
  • Kręgozmyk
  • Napięciowe bóle głowy, szumy uszne
  • Dolegliwości bólowe i dysfunkcje stawu skroniowo-żuchwowego
  • Dolegliwości bólowe i dysfunkcje stawów obwodowych: barków, bioder, łokci, kolan, nadgarstków, stóp, palców
  • Zespoły przeciążeniowe
  • Urazy sportowe
  • Stany po złamaniach, skręceniach, zwichnięciach
  • Przygotowanie do operacji