Regulacja oddechu

Jak już wiele razy wspominaliśmy – oddech jest bardzo istotny. Dzięki prawidłowej wymianie gazowej, nasze mięśnie otrzymują tlen i są w stanie prawidłowo pracować. Dzisiaj, w czasach pandemii w szczególności powinniśmy zadbać o nasz oddech!

Powszechne jest myślenie, że jak będziemy wdychać większą ilość powietrza to zwiększymy utlenowanie krwi. Nic bardziej mylnego! To tak, jakbyśmy próbowali już do pełnego wiadra wody dolać jeszcze więcej! Poziom saturacji u zdrowej osoby wynosi ok 95-99% czyli zwiększenie wysycenia hemoglobiny tlenem poprzez zwiększone pobieranie tlenu jest niemożliwe, a wręcz przeciwnie – hiperwentylacja nie prowadzi do niczego dobrego. Niestety wiele osób na co dzień nie zdaje sobie sprawy z tego, że przewlekle się hiperwentyluje. Jeden głęboki wdech nosem wraz z długim wydechem, żeby zrelaksować ciało jest nieszkodliwy, aczkolwiek spróbuj wziąć kilka głębokich wdechów ustami pod rząd – można nawet poczuć zawroty głowy! Nasze ciało podczas oddechu wykorzystuje ok 25% tlenu zawartego we wdychanym powietrzu! (w przypadku aktywności fizycznej ok 75%) Reszta tlenu zostaje wydalona wraz z wydechem, więc zwiększenie objętości oddechu nie przynosi żadnych korzyści.

Zwróć proszę uwagę:

  • Jak często w ciągu dnia oddychasz poprzez usta?
  • Czy łapczywie próbujesz nabrać powietrze jakby brakło Ci tchu w trakcie rozmowy, wysiłku fizycznego?
  • Czy śpisz z otwartymi ustami i ciągle budzisz się bez energii?
  • Czy cierpisz na bezdech senny?
  • Czy dokucza Ci chroniczne zmęczenie?
  • Czy masz ciągle uczucie zatkanego nosa i nie możesz w pełni oddychać przez nos?

Jeśli odpowiedziałeś na którekolwiek powyższe pytanie twierdząco, to prawdopodobnie występuje u Ciebie zaburzona regulacja oddychania. Na szczęście istnieją sposoby, żeby to naprawić! Zapraszamy do kontaktu!

Natalia Śledziona

Jak pozostać w pełni zdrowia?

Dziś mamy Światowy Dzień Zdrowia i z tej okazji parę ciekawych informacji na jego temat.

Zdrowie to pełnia dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brak choroby. Warto zwrócić uwagę, że zdrowie psychiczne dzieli się na:

-umysłowe, które związane jest z procesami myślowymi

-emocjonalne, które wyraża zdolność do przeżywania uczuć i emocji.

Wyróżnione zdrowie społeczne, należy rozumieć jako umiejętność zdobywania, wchodzenia i utrzymywania relacji. Łącząc te wszystkie aspekty widać, że zdrowie jest wielowymiarowe. Dopiero równowaga i zintegrowanie na każdym poziomie je definiuje.

Stawianie zdrowia i choroby jako przeciwstawnych pojęć jest mylące. Zdrowie należy pielęgnować, stale rozwijać, przystosowywać do zmieniających się warunków środowiskowych ale i zmian wewnętrznych w ciele.

Warto stawiać w życiu na zachowania prozdrowotne, by cieszyć się jego dobrą jakością jak najdłużej. Oczywiście wiele wzorców zależnych jest od kultury, w której się wychowujemy, mieszkamy.

Najprostszym kluczem do zachowania zdrowia, jest kilka czynników, na które warto zwrócić uwagę każdego dnia i są to:

-sen (wysypianie się ok 7-8h i jakoś snu)

-regularna aktywność fizyczna (szczególnie spontaniczna)

-dieta (czyli sposób odżywania się, taki który służy Tobie)

-dobre relacje z rodziną, przyjaciółmi i społecznością w której funkcjonujemy

-czas dla siebie (rozwój osobowy, medytacja, spełnianie swoich potrzeb itp.)

-funkcjonowanie w stałym rytmie dobowym

-regularne nawadnianie się

Najważniejszym jest znalezienie swojej drogi i złotego środka do dbania o swoje zdrowie. Każdy z nas jest inny i pewne zachowania będą się różnić. Słuchając swojego ciała i potrzeb, nie będziemy błądzić między górami rad, które nas zalewają przez media. Dobrze w życiu kierować się zdrowiem jako najwyższym dobrem które mamy i pamiętać, że zaniedbane na którymkolwiek z poziomów może się „posypać”.

Dbaj o siebie

Justyna

Ważny komunikat! Gabinet działa normalnie! Wesołych Świąt! :)

Drodzy!

Dostajemy w tygodniu pytania odnośnie funkcjonowania gabinetu, a więc odpowiadamy:

Działamy normalnie! Oczywiście z zastosowaniem wszelkich restrykcji sanitarnych jak to ma miejsce już od długiego czasu. Także możecie bez obaw zapisywać się na wizyty 🙂

A dziś życzymy Wam wspaniałych, spokojnych Świąt Wielkanocnych i jak zwykle dużo zdrówka!

Zespół FJ