Regulacja oddechu

Jak już wiele razy wspominaliśmy – oddech jest bardzo istotny. Dzięki prawidłowej wymianie gazowej, nasze mięśnie otrzymują tlen i są w stanie prawidłowo pracować. Dzisiaj, w czasach pandemii w szczególności powinniśmy zadbać o nasz oddech!

Powszechne jest myślenie, że jak będziemy wdychać większą ilość powietrza to zwiększymy utlenowanie krwi. Nic bardziej mylnego! To tak, jakbyśmy próbowali już do pełnego wiadra wody dolać jeszcze więcej! Poziom saturacji u zdrowej osoby wynosi ok 95-99% czyli zwiększenie wysycenia hemoglobiny tlenem poprzez zwiększone pobieranie tlenu jest niemożliwe, a wręcz przeciwnie – hiperwentylacja nie prowadzi do niczego dobrego. Niestety wiele osób na co dzień nie zdaje sobie sprawy z tego, że przewlekle się hiperwentyluje. Jeden głęboki wdech nosem wraz z długim wydechem, żeby zrelaksować ciało jest nieszkodliwy, aczkolwiek spróbuj wziąć kilka głębokich wdechów ustami pod rząd – można nawet poczuć zawroty głowy! Nasze ciało podczas oddechu wykorzystuje ok 25% tlenu zawartego we wdychanym powietrzu! (w przypadku aktywności fizycznej ok 75%) Reszta tlenu zostaje wydalona wraz z wydechem, więc zwiększenie objętości oddechu nie przynosi żadnych korzyści.

Zwróć proszę uwagę:

  • Jak często w ciągu dnia oddychasz poprzez usta?
  • Czy łapczywie próbujesz nabrać powietrze jakby brakło Ci tchu w trakcie rozmowy, wysiłku fizycznego?
  • Czy śpisz z otwartymi ustami i ciągle budzisz się bez energii?
  • Czy cierpisz na bezdech senny?
  • Czy dokucza Ci chroniczne zmęczenie?
  • Czy masz ciągle uczucie zatkanego nosa i nie możesz w pełni oddychać przez nos?

Jeśli odpowiedziałeś na którekolwiek powyższe pytanie twierdząco, to prawdopodobnie występuje u Ciebie zaburzona regulacja oddychania. Na szczęście istnieją sposoby, żeby to naprawić! Zapraszamy do kontaktu!

Natalia Śledziona

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *